ADA YANG MEMERHATI

Friday, 11 January 2013

karangan ke tiga - Menghargai dan Dihargai


satu benda yang selalu menghantui kita ialah RASA DIHARGAI DAN MENGHARGAI....
pernah tak kita terfikir BAGAIMANA KITA MENGHARGAI ORANG LAIN?
pernahkah kita rasa PERASAAN INGIN DIHARGAI SETELAH KITA MENGHARGAI ORANG LAIN?

sepanjang hidup aku banyak perkara yang aku pernah lalui...kekejaman manusia terhadap perasaan cukup menyakitkan...bukan la bermakna aku ni JIWANG TAHAP BABUN, cuma rasanya tak salah kita bercakap tentang perasaan...kan??

dulu...aku pernah JATUH CINTA...hebat cinta itu...bagaikan tak mampu untuk dilupakan..diabaikan...aku sangat menghargai...semuanya aku korbankan...hati, perasaan, masa, tenaga, duit...dan semua yang ada untuknya...aku tak minta apa2 balasan selain dari kasih sayang...in d end, aku jd mcm sampah...mcm gambar di atas...rasa rindu tu akhirnya diletakkan hanya di KAKI...BUKAN DI HATI...

pernah terfikir juga, kenapa dulu aku kau sayang, sekarang aku kau abaikan? tp jawapannya tetap sama...SEDANGKAN SUNGAI BERUBAH, INIKAN PULA HATI MANUSIA...manusia tu cukup dengan sifat kejam....jadi terimalah...KESAKITAN dan PENDERITAAN itu lumrah dan sudah sebati dalam hidup manusia...

perlu ke kita sakiti orang lain hanya untuk membalas rasa sakit itu? rasanya tak perlu...teringat kata-kata seorang teman...dan mak aku pun selalu cakap benda yang sama...BIAR ORANG BUAT KITA, TAPI JANGAN KITA BUAT ORANG...walaupun sakit, aku lalui jugak...


dalam kesakitan itu, aku cuba bersangka baik...kepada semua orang...aku TAK KAN BOLEH MENJADI SEORANG MANUSIA YANG PENTINGKAN DIRI SENDIRI....aku akan bantu sesiapa sahaja, walaupun ORANG ITU PERNAH MELUKAKAN HATI NI DENGAN MAHA DAHSYAT...rasanya luka itu tak pernah sembuh dan aku rasa HATI INI HILANG BENTUKNYA...

aku teruskan hidup...sampai ke hari ini...mungkin sekarang aku menghitung hari untuk menemuiNya...tapi keajaiban berlaku...hari ni GENAP 5 BULAN...betol kata orang lain, doktor juga seorang manusia...yang hanya meramal...selagi aku masih bernafas, aku nak buat sesuatu iaitu SENTIASA BERBUAT BAIK DENGAN ORANG LAIN...dosa dengan ALLAH mudah terampun sebab Dia PENGASIH dan PENYAYANG ...tp dosa dengan manusia, sampai ke Titian Siratolmustakim dituntut selagi tiada kemaafan...manusia tak layak menjadi hakim kepada manusia yang lain...mungkin dimatanya kotor dan hina, tapi di sisi ALLAH siapa yang tahu...Wallahu 'Alam

walau apapun, kepada meraka yang pernah LUKAI, SAKITI, HANCURI dan MEMPERGUNAKAN aku, aku ampunkan dunia dan akhirat...dan AKU AKAN TERUS BERJUANG UNTUK HIDUP SAMPAI TIBA WAKTUNYA...sebab aku rasa HIDUP ITU DI TANGAN ALLAH, BUKAN MANUSIA...lalui hidup dengan sabar walaupun sakit dan pedih saja rencah yang masih ada...

11 comments:

target=”_blank”! Arjunakirana ! said...

Bro, babun pun tak jiwang wokey.. dia klu nak terus jeee x de nak jiwang2 gagagaga... ape2 pun betul cakap mak ko tew... biarla orang buat kita tp kita jangan buat org.. terima mereka seadanya, klu dah tak tahan kena seksa tinggal kan jeee.. biar tuhan je yg balas wokey... good luck bro.. sori sekali lagi aku cakap secara tak ada perasaan langsung gagagagag :)

target=”_blank”mr broken heart said...

Tak pe...aku terima apa pun yg dtg...apa pun yg menduga...sakit ni tak hilang lagi tp aku lepaskan perlahan2...kalau kehidupan ni satu pilihan aku memilih untuk jd org lain...aku tak boleh terus jd aku...sebb dugaan berat...penat da ngan dugaan ni...fahami la...seksa hidup ni...tiap hari yg aku lalui sangat menduga...sampaikan aku rasa aku tak mampu nak teruskan...dan bila tiba masanya aku menanti aku akan kembali padaNya...

target=”_blank”! Arjunakirana ! said...

bro kan td kata ada kawan yg best... mesti dia wokey... aku tak pandai nak pujuk2 org bro... setakat lawak2 bodoh boleh laaa.. gagaga.. be strong ye.. walau ayat2 biasa itu je la yg aku dpt bantu... jgn sedih2 yeee.. pissssyoooo

target=”_blank”mr broken heart said...

kalaupun hidup ni tinggal sedikit je masa yang ada...aku kan berusaha untuk terus hidup sampai aku pejam mata...

target=”_blank”! Arjunakirana ! said...

Boleh tak jangan cakap... arghhhhh...

target=”_blank”mr broken heart said...

aku ckp je..jgn la marah
kan 2 hakikatnya
ko pun tau kan?

target=”_blank”Aku Budak Kampung said...

Pesan pada diri..tabahkan hati kuatkan semangat..pesan pada hati kukuhkan iman, banyakkan zikrullah…pesan pada naluri, jangan mengeluh, jangan kecewa..teruskan perjuangan hingga ke akhirnya.. ^_^

target=”_blank”! Arjunakirana ! said...

tahu tp tak nak tahu... biar dia berlalu

target=”_blank”mr broken heart said...

ye..aku akan lalui semuanya dengan kuat =D

target=”_blank”! Arjunakirana ! said...

mcm tew la bro, jgn risau ek.

target=”_blank”mr broken heart said...

kuat...yeah...jom angkat besi...hahahahaha