ADA YANG MEMERHATI

Wednesday, 23 January 2013

karangan ke sepuluh - Renyuk Si Rajuk

Hari ni berlalu macam biasa...TIADA YANG ISTIMEWA...seawal 5 setengah dah bangun..siap2 dan gerak pergi opis...dan begitulah setiap hari sejak beberapa bulan yang lalu...dulu, ada gak orang nak msg2 ucap selamat pagi...tapi sekarang aku dah berdiri atas kaki sendiri...bangun siap2 dan gerak terus tanpa memikirkan apa2...





"KENAPA PERLU AKU TERASA HATI? KENAPA PERLU AKU MARAH? KENAPA PERLU AKU MERAJUK? KENAPA PERLU AKU SEDIH? DAN KENAPA PERLU AKU KECEWA?"




Teringat dulu...dan sehingga ke dinihari, aku masih belum menemui jawapan yang tepat...yang aku tahu, aku MERAJUK...perlu ke?? tak kan?? aku siapa?? aku bukan siapa-siapa lagi?? kan?? dan aku diamkan...aku tahan semua rasa yang membakar diri aku...aku cuba pendam semua rasa sedih aku...aku telan semuanya sendiri...walaupun aku tahu, terlalu berat aku menanggung semua ini...

Sejujurnya, aku masih belum mampu menerima kenyataan... "APABILA DIA MENINGGALKAN DIRIMU TANPA PESAN, MAKA JANGAN TERIMA DIA SEMULA WALAU DIBERI SERIBU ALASAN"...aku tak akan kembali padanya...cuma, mana mungkin aku dapat membuang semua rasa luka ini begitu saja?? aku tak berdendam...aku tak marah...cuma aku kecewa...

Aku umpama PLASTIK GULA-GULA...hanya berfungsi membungkus satu manisan...dan bila manisan sudah dapat, dicampak merata-rata...SUBHANALLAH...kena kejam ujian ini?? pedih...sakit...KAU MAHA MENGERTI YA ALLAH...

Itulah...sebuah kisah pendek untuk semua jadikan pengajaran...kepada semua pembaca...tolonglah...jangan buat orang lain macam ni...seboleh-bolehnya, jaga perasaan orang lain...



MUNGKIN AKU BUKAN MANUSIA YANG BAIK...tapi satu benda yang paling aku jaga ialah HATI MANUSIA...sebab aku tahu, SEBANGSAT MANA PUN AKU DENGAN ALLAH, DOSA AKU AKAN TERAMPUN...kerana sifat DIA YANG MAHA PENGASIH DAN PENYAYANG...tapi, bila kita BERDOSA DENGAN MANUSIA, PANJANG CERITANYA DI AKHIRAT NANTI...TAK TERAMPUN DOSA-DOSA ITU SELAGI TIADA KEMAAFAN DARI MANUSIA ITU SENDIRI...





"JANGAN JADIKAN HATI ORANG LAIN 
SEBAGAI PERLABUHAN UNTUK KAU 
DAPATKAN APA YANG KAU HAJATI KERANA 
HATI ORANG LAIN BUKAN SEPERTI 
SPAN YANG BOLEH MERESAP 
DAN DIPERAH SESUKA HATI"

12 comments:

target=”_blank”Nur Atiqah said...
This comment has been removed by the author.
target=”_blank”Nur Atiqah said...

Salam ,

mula-mula sy nk minta awak istigfar byk2. Ujian Allah itu bukan kejam , Allah tak kejam . Allah uji awk sbb nk kuatkan awk .

Setiap manusia Allah dah aturkan jodoh . Dan setiap yg berlaku mesti ada hikmah disebalik. Saya bukan cakap kosong. :)

Contohnya sy , sudah 4 kali hati saya dilukai , dilukai oleh lelaki yg mulanya dulu mengetuk hati sy , mengorat macam nk gila . Last2 , mereka yg tinggalkan sy . Ada sorg, 4 tahun menyulam cinta, sy rasa dah sedia nk jd isteri dia, akhirnya dia pergi dgn alasan bosan (sekarang kami baik, berkawan).

Setiap kali jd mcm ni sy jd kecewa, marah . "kenapa sy kene mcm ni !" . Lama2 sy sedar, sy kene redha , sy perbaiki hubungan sy dgn Allah . Jangan tinggal solat / lewatkan solat .

Alhamdulillah, doa sy semoga Allah temukan sy dgn lelaki yg baik , lelaki yg mahu memperisterikan sy , bukan cuma nak kapel je , termakbul (insyaAllah) . Akhirnya dia muncul tanpa disangka2 . Lelaki yg betul2 ikhlas (insyaAllah) jatuh cinta dgn sy .


Alhamdulillah, kali dah bertunang dan akan bernikah tak lama lagi. doakan sy ye :)


Sy bersyukur sgt putus dgn lelaki-lelaki lain tu, kalau tak mesti sy tak jumpa dia.

Awk pun 1 hari nanti akan bersyukur ditinggalkan perempuan itu yang dah beri pluang awk jumpa perempuan yg berganda-ganda lebih baik dr dia. percayalah ! InsyaAllah .

semoga awk tabah :)



p/s : mula2 sy ingatkan awk perempuan tau.. hehe.. sory..tak periksa dulu .

.

target=”_blank”IMELDA MD.RIZAN said...

Sabarlah fren..saya setuju dgn komen Nur Atiqah..semuanya pasti ada hikmah di sebaliknya..

target=”_blank”mr broken heart said...

Yup....da bleh terima...cuma kdg2 rasa mcm haish...semak otak..huhuhuhu
nway tq k

target=”_blank”! Arjunakirana ! said...

MBH : Adoiyai... no komen dengan music yang mendayu2... hanya membaca dan menghayati seperti membaca novel... sabar je laaa... mengharapkan sesuatu pada manusia sampai bila tak akan mendapat kepuasan... cool bro.

target=”_blank”mr broken heart said...

Sebenarnya ku tk harap apa2 cuma pa yg aku tgk semalam buat aku terfikir kenapa org lain tak boleh beri sebagaimana aku pernah beri...dan akhirnya aku da jwapan SEBAB BUKAN SEMUA TAHU APA TU NILAI SYUKUR...

target=”_blank”asya yesha said...

Allah tahu ape yang terbaik untuk hambanya, dia memberikan kita dugaan, nk tgk sejauh mana kuatnya hati awk nk solve prob 2 disamping ingatan awk pdNya. jika ingtan pdNya goyah, mungkin awk susah nk hadapi masalah ini. so cnclusion, byk2 ingt Allah dan berdoa pdNya agar dia berikan jodoh yang terbaik untuk mr broken heart kekal di dunia dan akhirat =) insyaallah =)

target=”_blank”mr broken heart said...

ASYA YESHA
sy da tak kesah la pasal jodoh ni...cuma nak buil up semula semangat...nak bangkit semula...nak jadikan semua hasil penulisan sy ni sebagai satu pengajaran bg yang membaca...mungkin mudah nak memikat hati orang, dan sangat mudah nak melukakan orang lain...tp amat mudah nak mendapat kemaafan dari orang lain...ingat tu...

target=”_blank”Acik Riotaro said...

Allah takkn uji lebey dr kemampuan kita.. Allah sygkan kita sbb tu dia uji kita.. fikirkan yg positif.. setiap yg berlaku pasti ada hikmah disbliknya.. perginya dia.. hilangnya dia bukan pengakhiran hidup bg kita.. walaupun dia pernah berada dlm hati kita.. so.. byk2 bsabar..berdoa pdNYA.. insya'allah awak akn jumpa yg lebey baek..amin..

target=”_blank”mr broken heart said...

ACIK RIOTARO
semuanya aku terima...cuma sekarang dalam proses recover...bukan mudah nak lalui semuanya...semua datang serentak...bukan semudah dikata...pe2 pun...GAMBATE

target=”_blank”Belog PenaMaya said...

Gambatte!
Jia you!
:D

target=”_blank”mr broken heart said...

BELOG PENAMAYA

masih berusaha dan terus berusaha..