ADA YANG MEMERHATI

Monday, 11 March 2013

karangan ke dua puluh tujuh - Antara Mimpi dan Impian


Minggu yang penuh dengan dugaan dan ujian...aku melalui satu lagi kisah yang mengejutkan seluruh ahli keluarga...kakak aku, yang merupakan satu-satunya kakak kandung aku tiba-tiba PENGSAN di dalam bilik air pada hari sabtu yang lepas...dia memang ada masalah jantung...seluruh keluarga risau dan berkampung di rumah abang long...

Semasa dalam perjalanan ke hospital, emak hanya menangis...aku tak sanggup melihat emak menangis...emak kata macam ni "...semua anak-anak emak sakit...kenapalah tuhan uji emak macam ni...kan bagus kalau emak saja yang tanggung semuanya..." 


Mendengar kata-kata emak, aku menahan sebak...aku tahan air mata dari gugur di hadapan emak...aku peluk emak dan aku cium dahinya...setitis air matanya yang mengalir membuatkan hati aku lebih bertambah retak...tiada apa yang aku mahukan dari membuatnya gembira...

Melihat keadaan akak, membuatkan aku rasa kalaulah seluruh ahli keluarga aku tahu keadaan aku, tak dapat aku bayangkan bagaimanakah perasaan mereka...TAK TERNIAT di hati ini untuk menyembunyikan apa-apa...TAK TERNIAT untuk aku membelakangkan keluarga...tapi, aku tak mahu mereka bersedih...biar aku tanggung sorang-sorang...aku mampu...selagi aku masih mampu, aku akan galas semua kesakitan, semua kepedihan, semua kesedihan ini sendiri...biar aku saja yang tahu...biar aku hanya berkongsi dengan ILAHI...dari Dia aku datang, dan kepadaNya jua aku akan kembali...

Lepas tu, tadi tengahari ada 3 orang samseng tahan aku...siap ugut nak simbah asid...ni la kan...jd cikgu, macam-macam sangat ujiannya...niat kita nak mendidik...bukan nak marah suka suki je...bukan nak hukum ikut suka hati..kalau dah malas, jangan datang sekolah...tapi MAK BAPAK tak pernah nak paham keadaan dekat sekolah macam mana...dia ingat anak dia baik sangat ke?? dia ingat anak dia tu sume perfect ke?? kalau rasa cikgu-cikgu dekat sekolah TAK PANDAI MENGAJAR sila buka sekolah sendiri...cikgu dekat sekolah bukan BALACI...ingat tu!!

Dalam keadaan yang sangat membingingkan ini, aku terfikir...aku nak laksanakan semua impian aku...semua impian yang aku rasa aku nak buat sebelum aku menutup mata...sama ada mampu dicapai atau tidak, aku serah pada ILAHI...tapi selagi aku mampu, aku akan cuba capai...semua orang tahu, setiap orang ada impian...walaupun impian tu satu benda yang TAK MASUK AKAL...tapi itu adalah hak individu untuk meletakkan harapan dalam hidupnya...aku juga ada impian...dan kalau boleh aku nak CAPAI semua impian ni...

# 01 KAPAL LAYAR

Kapal layar...itulah satu impian yang aku idam-idamkan dalam hidup aku...kalau boleh aku nak naik kapal layar dan pusing-pusing pulau...kalau pun g sorang, aku tak kisah pun...aku nak..dan teringin...


Aku manusia yang suka mengembara dan bercuti...aku pernah ke Manila...ke Bangkok...ke Jakarta...SEORANG je...tu pun masa zaman belajar...sebab aku rasa tak semua orang memiliki minat yang sama...aku suka teroka tempat yang baru...kalau boleh aku nak naik KAPAL LAYAR ni...bukanlah bermakna aku nak jadi kaya...tak pun...dapat pinjam pun jadi la...hahahaha...

Mana mungkin seorang yang biasa  boleh naik kapal layar...aku bukan kerabat pun..bukan orang berpengaruh pun...hahahaha...sekadar satu impian...berangan je la...kan???


# 02 TEDDY BEAR BESAR

Kelakar bunyinya bila seorang yang GILA GYM dan GILA BESI...suka pada TEDDY BEAR...hahahaha...tapi tu impian aku...memang aku nak beli satu...tapi belom jumpa yang berkenan...aku nak cari bear yang sempurna...kadang-kadang jumpa dekat kedai idong senget la...telinga kecik sebelah la...tangan pendek sebelah...kaki panjang la...aigoooo...


Payah sangat....memang aku cerewet dalam memilih barang...tapi, kalau untuk orang lain, pandai je aku pilih...kalau untuk diri sendiri, punya la susah...kadang kadang tu, dah jumpa...harga pulak macam setan mahalnya...hahahaha...

Tak pe, satu hari nanti aku mesti beli gak...sebab orang yang pandai jaga barang macam teddy bear ni, dia sangat teliti dalam hidup dia...and look so sweet....hehehehehe


# 03 RUMAH IMPIAN UNTUK BONDA

Sejak aku kecil, kami hidup sangat susah...bertambah susah apabila abah BUKA CAWANGAN baru...10 tahun aku tak kenal kasih sayang seorang ayah...dalam kesusahan itu, kami sekeluarga cuba bina hidup...emak merupakan manusia yang banyak berkorban untuk anak-anak...tanpa sokongan seorang suami, emak bekerja di kilang kain bagi menyara 5 orang anak yang masih bersekolah...



Bayangkan, dengan gaji pada ketika itu RM7.50 sehari...kalau didarabkan dengan 30 hari bekerja hanya RM 225.00...emak terpaksa bangun awal pagi..buat nasi lemak...buat kuih...semua tu untuk dijual di sekolah...aku lah insan yang akan membawa semua tu ke sekolah...jual dengan cikgu...kesusahan ini membuatkan aku rasa aku perlu berjaya...

ALHAMDULILLAH...semua anak-anak emak berjaya...sekurang-kurangnya bekerja dan tak pernah nak susahkan emak lagi selepas dewasa...jadi, sebelum aku menutup mata, aku bertekad NAK BUAT SEBUAH BANGLO untuk emak...impian aku...dan aku akan usahakan sampai tercapai...semuanya untuk emak...kalau aku panjang umur, dapatlah aku duduk dekat banglo ni untuk beberapa ketika...kalau aku tak ada sekalipun, ini semua untuk emak...sebuah hadiah yang aku impikan untuk beliau... =)



# 04  BAHAGIAKAN SEMUA ORANG



Betul...mustahil aku dapat puaskan hati semua orang...tapi, mulai saat ni, aku TAKKAN SUSAHKAN HATI SESIAPA PUN...aku akan buat semua orang anggap aku tak ada apa-apa masalah...aku nak semua orang sentiasa tersenyum...boleh gitu??


Boleh...jawpaannya BOLEH...sebab aku yakin aku mampu buat...kalau pun ada orang anggap aku dibuli, biarlah...aku buat mana yang termampu...nak kata aku akan makan hati?? dah lali dah...selama ni pun, ORANG-ORANG DEKAT LUAR SANA PANDANG SINIS PADA AKU JUGAK...tak ada bezanya pun...jadi, selagi ada kesempatan, aku cuma nak buat benda baik...ketepikan semua kehendak hati...orang lain lebih penting...untuk diri aku, tau la aku nak buat macamana...sebab aku tau macam mana nak reducekan semua rasa tension aku...hehehehee =)



# 05 ORANG YANG MEMAHAMI



Suatu ketika dulu...aku dah temui seorang manusia yang aku rasa sangat memahami aku...tapi jangkaan aku meleset...sepanjang sebuah perhubungan itu, aku rasa aku sangat bersabar...aku korbankan setiap apa yang aku miliki hanya untuk melihat dia tersenyum dan gembira...aku korbankan banyak masa aku untuk dia...apa saja yang dia inginkan, aku akan usahakan selagi termampu...bukanlah bermakna aku memanjakan beliau, tapi aku nak tunjukkan bahawa jika kita sayang pada seseorang, apa saja kita mampu lakukan...

Tapi...rupanya aku saja yang sanggup buat macam tu...untuk dia, dunia pun aku berikan...cuma satu persoalan difikiran, apakah perasaan dia setelah melukakan aku dengan begitu teruk sekali...?? setelah dia dapat apa yang dia mahukan, akhirnya...aku bagaikan plastik gula-gula...tak ada nilai apa-apa pun...SANGAT TEBU!!

Aku tak harap apa=apa di saat penghujung usia ni...aku cuma nak orang faham aku sebagaimana aku sentiasa faham keadaan orang lain...tapi kalau tak ada yang nak faham pun, aku terima...sebab AKU MASIH ADA DIRI AKU SENDIRI YANG SANGAT FAHAM SIAPA AKU SEBENARNYA =)

# 06  EROPAH AKU DATANG

Sejujurnya...sebelum aku mati...aku nak ke EROPAH...aku nak ke sana..melawat negara orang...melihat sendiri keindahan Menara Eiffel...nak rasa keenakkan pasta dari Italy...nak melawat muzium paling terkenal di dunia yang terletak di Perancis...nak ke Istanbul...melihat sendiri keindahan Ahya Sofeyah...aiyoooo....berangan je la nak...bukan aku mampu pun...


Entah dapat ke tak aku tak tau...rasanya macam tipis je harapan...ye la..aku tak mampu kot...belum cukup kudrat nak ke sana...kalau dapat pergi dengan orang tersayang mesti lagi sweet kan??? hehehee... i wish for dat...tp dapat ke tak...wallahu alam...


# 07  PERGI DALAM DAKAPAN 

Dalam keadaan aku sekarang...aku tau...bila-bila masa aku akan pergi mengadap Dia...dan impian terakhir...aku nak mati dalam dakapan yang tersayang...sesiapa sahaja...antaranya....emak...cuma aku tak sanggup tengok emak menangis...urmmm...atau si penjaga hati...siapa agaknya orang tu...haishhhh....entah ada ke tak...


Kenapa aku cakap macam tu?? sebab ketika aku dilahirkan...aku didakap...maka bila aku kembali padaNya...biarlah aku juga dalam dakapan...aku mahu semua tu...kalau yang enam di atas tak mampu aku capai...tapi...yang terakhir ni..aku nak capai...YA RABB...pinta aku yang terakhir...kabulkan lah... =(

PS
Aku rindu pada GYM...dan BESI2 dekat sana...dah 2 minggu tak WORKOUT...esok dah boleh la BERGYMBA semula...tu je yang aku ada sekarang... KERJA ---> DUNHILL ---> GYM ---> PHOTOGRAPHY = Mr Broken Heart =)

14 comments:

target=”_blank”! Arjunakirana ! said...

MBH : Pergh... superb, karangan demi karangan membawa erti yang begitu mendalam, arjuna rasa MBH dah boleh buat keptutusan sendiri, pilih la mana yang betul dan mana yang salah, MBH lebih matang dari segala keadaan dan situasi mbh sekarang, banyak pengalaman banyaklah kenangan, jadikanlah masa yang berdetik itu bermakna bagi mbh, capaikan lah hasrat di hati dan ingatlah sesuatu kejadian itu ada hikmahnya, berusaha dan berdoa.

# Pejamkan mata rasa kekuatan diri mbh, semoga dengan rasa ketenangan itu akan membawa mbh kearah yang lebih baik... REDHA

From : Arjunakirana

target=”_blank”mr broken heart said...

arjuna,kdg2 mbh xtau pun pe yg mbh nak..mbh xtau pum samada mbh kuat atau x..mbh xtau pun apa kata hati mbh sendiri..xtau la..REDHA je pe yg jd..

target=”_blank”Belog PenaMaya said...

usaha, doa, tawakal dan redha..

target=”_blank”cik marikh said...

insyAllah bro..
semoga urusan impian ko dipermudahkan... =)

mr.broke, macam mana ni, aku sendiri pon tak suka teddy2 nih, acanne ko boleh suka plak?? aigoooooo! =p

target=”_blank”mr broken heart said...

hahahaha...tak semua org minatnya sama cik marikh...hahahaha

target=”_blank”mr broken heart said...

redha...

target=”_blank”cik kaki ketawe said...

bro...insyaAllah sy yakin bro
boleh capai semuanya...dengan syarat
bro tak boleh berhenti...
mesti terus usaha sampai akhir..
steady ekk bro...

#bergymba mohon ingat pada adik bro nan seorang ini...hahahaa....

p/s: tak larat sy nak angkat besi2 bagai tu bro...

target=”_blank”mr broken heart said...

hehe
mbh xkan berhenti utk berusaha utk terus hdup

#angkat besi je..xberat pun..gym ni mcm hdp gak..kena ada tekad yg kuat,br leh terus hdup..br leh angkat besi 40kg mcm mbh..hehe

target=”_blank”Acik Riotaro said...

teruskn bermimpi smbil menggapai impian..

target=”_blank”! Arjunakirana ! said...

Jangan la mimpi jeee... kena la usaha kan kan kan :)

target=”_blank”Retak DiHujung Rindu said...

Teddy Bear?
Semua cute~cute!
Tapi MBH msti igt..tk semua Teddy PERFECT..

target=”_blank”mr broken heart said...

Akan diusahakan arjuna...kalau mampu, mampu la capai...kalau x..xpe la...

target=”_blank”mr broken heart said...

Acik...mimpi akan diteruskan tp xtau la sampai bila gaknya...huhuhu

target=”_blank”mr broken heart said...

Nak cr yg perfect la RDR...ada kot...tp memang xjumpa lagi...huhuhu