ADA YANG MEMERHATI

Thursday, 16 May 2013

karangan ke tiga puluh sembilan - Takdirkah Yang Bersalah??

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH DAN PENYAYANG.

Malam kian kelam...melihat cahaya bulan hanya berseri dicelah gumpalan awan yang mungkin membawa hujan untuk terus mencurah ke bumi ALLAH...aku merenung setiap detik yang masih tinggal...dan akuvterfikir tentang TAKDIR...apa itu takdir?? Sesuatu yang telah ditetapkan...ALLAH telah menjanjikan akan memberikan jalan yang terbaik untuk makhlukNya...tapi selaku manusia...kita tetus berasa TIDAK PUAS HATI...TERUS MEMBERONTAK...DAN MAHUKAN KEHENDAK KITA DIPENUHI...begitu beratnya hidup ini...SUBHANALLAH.



Bertemankan tasbih pemberian seorang sahabat aku cuba mengabadikan segala rasa pedih...rasa luka...rasa rendah diri...dan segala rasa aku gaulkan menjadi satu rasa untuk dijadikan santapan rohani aku yang cukup tandus...mungkin aku bukan sebaik akhlak orang-orang alim diluar sana...tapi apakah itu satu alasan untuk aku menerima takdir sebegini?? Seandainya ALLAH memberikan aku pilihan pastinya aku akan mengubah takdir hidup dan membuat sedikit permintaan untuk kelangsungan hidup aku...

PERTAMA - Kenapa ALLAH mahu aku terus hidup?

Mungkin ada pendapat bahawa hidupnya anak Adam di bumi ALLAH ini sebagai khalifah dan pemimpin...tapi aku tak mampu...nak pimpin diri sendiri pun aku GAGAL...dulu doktor pernah cakap... "...awak boleh hidup 6 bulan je..." n now I was survived for 10 month...what the surprised...tu takdir...tapi kenapa Dia tak nak ambil aku pulang ke pangkuanNya...tahukan Dia betapa aku menangis dan menderita dengan setiap ujian dariNya...adakah semua ini satu takdir yang terpaksa aku tempuh untuk sepanjang kehidupan ini??

Adakalanya keletihan untuk meneruskan hidup membuatkan aku FADE UP...orang di luar tak akan faham...TAK AKAN FAHAM...sekadar datang dan pergi macam angin...itulah takdir aku...betol...aku manusia yang perlukan sebuah kehidupan yang bahagia...tak ada siapa pun nak derita...tapi siapa aku?? Aku tak boleh menentukan apa-apa dalam kehidupan ini...takdir aku dah tertulis...maka aku tunduk dan redha...

Memang ada orang mahu mendekati aki...tapi setelah banyak perkara yang aku lalui membuatkan aku melabelkan manusia itu semuanya sama...hanya beberapa orang yang aku rasa boleh mendengar cerita yang sedia ada...tapi rasanya lebih baik aku berdiam...tak perlu aku tunjukkan apa-apa kesedihan pada khalayak...cukup hati ini menyimpan semuanya...cukup dan cukup...biar aku berbicara dengan tuhan...kerana aku tau tiba masa yang dijanjikan aku akan pergi menemuinya...mungkin beberapa detik lagi...saat itu ingati aku sebagai seorang yang banyak memberikan senyuman kepada semua...bukan kesedihan dan kepiluan...

Aku tak menyesal dengan apa yang terjadi...untuk apa menyesal?? Aku tak akan mungkin dapat memutarkan segala yang berlaku...TAK MUNGKIN...jadi teruskan melangkah walaupun parah...

KEDUA - Cukup sudah berbicara tentang perasaan.

Cinta?? Apa ada dengan cinta?? Hanya sebuah perasaan yang entah ke mana nilainya?? Aku tak pernah cakap aku seorang prejudis terhadap cinta...tapi untuk apa aku mengungkit kish yang telah berlaku dulu...aku tak kisah apa-apa pun lagi...aku letih...dalam hidup ni pelik...ada kalanya kita suka pada orang tapi orang tu tak suka pada kita...adakalanya orang suka pada kita tapi kita tak suka...itilah keajaiban hidup...bukan mudah mengukir kisah cinta yang terindah...mungkin ada orang cukup bernasib baik bila cinta mencintai...berkasih sayang...berkongsi rasa...tapi apa pula nasib orang yang cinta separuh mati tapi dikhianati...bagai anjing menyalak bulan...aku pernah berada di situasi kedua...pedih rasanya...tapi apa boleh buat?? Itu takdir...dan aku redhakan...biarlah...dan aku cuba memberi kasih sayang pada orang lain tapi orang tu mengelak...itulah namanya takdir...sesuatu diluar jangka...mampukah kita mengelak?? Semua dah ditetapkan...kalau ada orang cakap TAKDIR BOLEH DIUBAH terpulang la...aku tetap cakap TAK BOLEH UBAH...sesakit mana pun kita kena melangkah...berikan KASIH SAYANG pada orang yang sudi...dan setiap orang berhak menerima kasih sayang dari orang yang sudi memberi...persoalannya ADA KE YANG MAMPU MENEPATI SEMUA CIRI YANG ADA?? Aku redhakan...mungkin semua follower yang membaca entry ini akan bercakap...JANGAN BERSERAH...TERUS FIGHT...deyyy tambyyy cakap boleh la...duduk dekat tempat aku dan rasa sendiri...walaupun begitu aku tak pernah menyalahkan siapa-siapa...itu semua hak masing-masing...aku hormat semua keputusan yang ada...

Cinta dan sayang bukan boleh dipaksa...lepaskan...hidup ni bagaikan matahari...suka ke...tak suka ke...kena keluar dan terangi dunia...walaupun orang tak suka...kena keluar juga kerana mungkin ada makhluk yang masih memerlukan dalam kalangan manusia yang tak memerlukan...jadi konsepnya mudah...just go on...Telan  semua rasa...TELAN DAN TELAN...kita tak boleh paksa orang menerima kita tapi kita pasti boleh buat yang terbaik untuk orang lain...itulah TAKDIR namanya...

KEDUA-DUA kisah ini aku tulis sebagai satu perjuangan. ..aku terus berjuang...walaupun takdir aku mungkin tak seindah orang lain, tapi aku terima...dan dalam hidup ni apa yang kita mampu buat ialah berjuang...walaupun mungkin hanya sedetik masa yang ada, aku akan terus berjuang...sebab perjuangan aku akan terus diingati...bukan mudah aku nak teruskan langkah ni...seksa...tapi hiasi seksa itu dengan senyuman...aku dah penat menangis...cukup la...nanti kalau buta macamana?? Da la sakit nak mati...pastu buta pulak...cukup-cukup la...aku tak nak cakap lagi...aku redha je...tu da memadai...


# Walau sepedih manapun...itulah takdir. .tak mampu diubah dan diusik...aku redha je...kita terima je tiap jalan yang sedia ada...kita terima tak mampu buat apa-apa pun...pejam mata n telan...susun langkah...dan melangkah...sampai jumpa titik akhir...sebelum langkah terakhir maka senyum la...kerana itulah senyuman terakhir...





6 comments:

target=”_blank”Belog PenaMaya said...

takdir tak salah tapi kita sentiasa perlu bersedia menerima takdir. ewahh

target=”_blank”mr broken heart said...

Mungkin betol...terima dan sedia...

target=”_blank”! Arjunakirana ! said...

jiwang sungguh cikgu kita nie... cikgu dah terpaut dengan seseorang ke? aiswaryarai dah ada orang punya... tak kan nak kebas kot... haaa maya karin free, mungkin boleh dapat...gagaga sabar la cikgu oiii... ape nak di nyalakkan kat bukit tu... dah tentu bunyinye bergema dan hilang... ape kata gigit je terus yg dah ada tu... dah tentu dapat... jgn cikgu pakai poliden sudah t tertanggal gigi pulak gagagaga pettakkk... SELAMAT HARI GURU :)

target=”_blank”mr broken heart said...

Xpayah la nak gigit bagai...mbh ni bukan bagus mana pun...da takdirnya begitu...dan semua jawapan ada di tangan takdir
Kdg2 betol gak tindakan anjing menyalak bukit...sekurang2nya gemanya akan diingati org sekeliling...biaq p la dia nak nyalak sampai sakit tekak ke...sampai anak tekak tercabut ke...biaq p...

"...we have many choice but sometyme the choice r not suitable with us... - anraham Lincoln. .."

target=”_blank”! Arjunakirana ! said...

Pergh... Arjuna nak kongsi sesuatu.. mungkin ada kena mengena ngan MBH

http://youtu.be/_oAAVWeIAF4

Semoga tenang2 selalu ye.. Arjuna doakan yang terbaik untuk MBH...

target=”_blank”mr broken heart said...

Thanks...sume org boleh doakan...dialu2kan..tp takdir takkan pernah berubah..da la...mbh nak kua...cr ketenangan...chalooo