ADA YANG MEMERHATI

Wednesday, 13 February 2013

karangan ke tujuh belas - Bila Hati Berbisik II

Coretan itu hanya sekadar satu pesanan yang mempunyai BANYAK PENGAJARAN...walaupun ianya umpama satu cetusan idea yang entah dari mana datangnya, namun ia tetap akan berputar selagi jasad pinjaman ILAHI kekal dan masih dipinjamkan...

Sesungguhnya bangkit aku di pagi hari ini membuatkan aku terfikir sejanak, di manakah harus ku gantung sebuah harapan yang tidak pasti hujungnya...meneliti semua kebahagiaan orang lain membuatkan aku ingin juga memilikinya...dalam dunia ciptaaan ILAHI ini, tiada seorang pun manusia yang TIDAK MAHU BAHAGIA...tapi apakan daya seorang hamba yang tiada kuasa menjadi PENENTU dalam sebuah pinjaman kehidupan...hanya berjalan dan terus berjalan...sehingga jumpa titik akhir...



Sejauh manakah ujian yang datang memberikan kekuatan...jangan diikut resmi PADI...MAKIN BERISI SEMAKIN TUNDUK...AKHIRNYA DIPATUK AYAM JUGA DI TANAH...jadilah seperti JENTAYU...PATAH SAYAP BERTONGKAT PARUH...PATAH PARUH BERTONGKAT SIKU...PATAH SIKU BERTONGKAT DAGU...PATAH DAGU BERTONGKAT KUKU...walau sesakit mana pun sebuah kehidupan, ia perlu diteruskan...dan TERUSKAN LANGKAH WALAUPUN PARAH...

Ramai yang berkata, SABAR dengan ujian DIA...ya, masih bersabar...dan menerima semua ujian itu dengan hati terbuka...cuma kadang kala, dalam aku meniti hidup ini aku terfikir sejenak, apakah yang aku mahukan dalam sebuah ketentuan...mungkin benar, hidup itu tidak seindah mimpi...dan andai hidup itu adalah sebuah mimpi yang panjang, aku rela untuk terus tidur, dan tidur kerana mimpi itu indah...

Ke Pulau Payar membeli arang,
Singgah Ketapang pergi berjaja;
Perahu di layar milik orang,
Hamba menumpang gembira sahaja.

Walaupun ini sebuah pantun rekaan, namun mungkin benar maknanya...menumpang bahagia orang lain itu satu perkara yang perlu kita lakukan...membuatkan orang lain bahagia itu adalah kewajiban dalam kehidupan...dan teringat aku satu ayat di dalam filem ISTANBUL AKU DATANG...DALAM DUNIA NI MANA ADA MANUSIA YANG TAK PERNAH KENA TIPU...betol, menipu itu salah...tapi kenapa kita ditipu? kenapa dan kenapa? cari jawapannya, kelak akan berjumpa juga...bukan semua orang yang menipu itu jahat atau sengaja ingin melukakan, cuma kadang kala dia ada sebab yang tersendiri dan terpaksa untuk menipu kerana KADANG KALA KEJUJURAN ITU AMAT MENYAKITKAN...

Menyentuh pula tentang cinta, kasih dan sayang...apa makna cinta, kasih dan sayang?? apakah ia hanya sekadar kata-kata?? atau ianya SEBUAH PERASAAN yang tidak kita mampu membendungnya...datangnya umpama ribut...perginya juga bagaikan taufan...saat ini detik ini, aku cuma membuang semua rasa yang lahir ini...walaupun itu satu anugerah, tapi apa guna ada perasaan seperti ini lagi kalau semua itu hanya sesuatu yang sementara...apa guna pentingkan diri seandainya orang lain merana?? acap kali rasa itu datang, aku menepisnya...walaupun ada seseorang memberitahu bahawa SEMUA ORANG BERHAK MENDAPAT KASIH SAYANG DARI YANG SUDI MEMBERINYA...ya, betol...semua orang berhak...dan kala itu aku bagai tersentak dari sebuah mimpi bahawa masih ada yang mahu memberikan kasih sayang...cuma aku takut tergelincir...aku takut sebab aku tahu, aku tak mahu wujudnya perasaan lain kerana aku tak nak jadi orang ke tiga...sometyme i try to wake up...i try to realise...who am i? i am nothing...cuma sekadar seorang manusia biasa...dan bukan siapa-siapa pun...kala itu juga aku rasa aku tak layak terima apa-apa...

KASIH SAYANG itu membawa maksud pengorbanan...berkorban perasaan itu adalah perbuatan yang mulia...bukan semua orang yang kita sayang akan menjadi milik kita...korbankanlah seumur hidup untuk dia, kalau dia bukan milik kita, ia tetap bukan milik kita...ITULAH KENYATAAN...tak perlu bersedih lagi...lepaskan semua rasa yang ada...mungkin kesedihan akan datang, tapi percayalah kebahagiaan orang lain lebih utama...lepaskan semua rasa itu...dan carilah ketenangan...ketenangan itu ada di dalam hati...KITA TAK PERNAH KESEORANGAN...

Usah direbut pantai di laut...kerana sudah ada pantai yang setia menanti...semakin kau kejar ombak itu, semakin ia lari...cuma kau lihat sang pantai, walau dihempas seribu kali oleh sang ombak...walau berderai seribu...ia tetap bersatu dan setia menanti ombak kembali...jangan kau alihkan sang pantai ke mana-mana..jangan kau hadangi dengan tembok untuk mengelak hakisan...kerana setianya  ombak dan pantai itu tak mungkin terpisah...


Apa guna ada impian kalau impian tu membunuh semua yang ada...?? bukan mudah untuk mengharungi hidup...setiap manusia yang lahir akan ada tanggungjawab yang perlu digalas...dan aku letakkan kebahagiaan diri sendiri itu ditempat yang terakhir dalam hidup kerana aku memilih untuk membuat orang lain bahagia dulu...aku bukan seorang kanak-kanak lagi yang berfikir mengikut hati dan perasaan...di usia sebegini tiada lagi angan-angan indah untuk diusahakan menjadi realiti...HIDUP BUKAN SEPERTI FILEM HINDUSTAN...kesakitan, kesedihan, kepedihan...dan semua rasa yang sangat teruk itu tetap akan datang...maka hadapilah...

Diakhirnya...kita akan sedar...kelukaan yang hadir itu mungkin tidak akan sembuh...cuma, ia akan jadi satu pengajaran dalam hidup...cuma kadang kala hati berkata ke mana harus aku bawa hati ini...ke timur, ke barat, ke utara, ke selatan? aku letakkan hati aku di tengah...walaupun sudah hilang bentuknya...aku belajar untuk bangun sendiri...kerana semua rasa aku pendam sendiri...AKU BELAJAR BERDIRI ATAS KAKI SENDIRI...kerana KALAU AKU BERDIRI DI ATAS KAKI ORANG LAIN UNTUK BANGKIT, BILA-BILA MASA ORANG BOLEH SEPAK TERAJANG...aku berusaha untuk bangkit semula...

Kalau dulu aku sorang yang sangat lemah...tapi ada juga SEORANG MANUSIA yang datang menghulur penawar...walaupun dia juga pinjaman, tapi aku tahu dia IKHLAS...terima kasih kerana masih ada di sekeliling aku...aku tak mampu membalas jasamu...besar jasa itu...biar ALLAH TAALA sahaja yang membalasnya...

CORETAN INSAN YANG BUKAN SIAPA-SIAPA PUN

PS


Aku ingat pesanan kau...MAKAN UBAT...dan aku akan jaga diri aku baik-baik...aku masih berpegang pada janji aku bahawa AKU AKAN TERUS BERUSAHA DAN BERJUANG UNTUK HIDUP...maaf, aku terpakjsa menipu lagi kelmarin...bukan niat aku nak menipu...tapi fahamilah...AKU TAK NAK SUSAHKAN SIAPA-SIAPA...selagi aku boleh tanggung, akan aku galas sendiri...lagi pun aku tak nak kacau HOLIDAY ko ngan si dia...pasni, aku akan beritahu semuanya...terima kasih mengambil tahu tentang aku...walaupun aku ni bukan sapa-sapa...EX aku dulu pun tak pernah ambil tau sampai macam ni...aku mati ke...sakit ke...terlentang ke...dia tak pernah nak ambil tahu...ko buat aku sangat terharu...apa-apa pun, TERIMA KASIH...tiada kata lain yang aku luahkan...itu sahaja, kalau ada pun biar aku simpan sendiri saja...aku doakan kau bahagia... =)

9 comments:

target=”_blank”alyn amalyn said...

tabah la menjalani kehidupan..setiap orang ada ujian masing2..

target=”_blank”Aku Budak Kampung said...

@: cHocolatemoisT

sayangi dan hargailah apa yang kita ada sekarang sebelum *apa yang kita sayangi dan hargai itu* pergi buat selama-lamanya.

# “Sebagai manusia, kita MUDAH untuk jatuh cinta”

target=”_blank”mr broken heart said...

ALYN

ye...setiap manusiaa pemberatan berbeza.. =)

CHOCOLATEmoist

YE...ada kalanya mudah..tp bukan dengan semua orang...
hargai selagi ada =)

target=”_blank”Firdaus Sazali said...

Dah2..jangan bersedih lagi..

blogwalking from http://beritaremajaonline.blogspot.com/

target=”_blank”cik kaki ketawe said...

sy doakan bro cepat sihat...
sentiasa kuat..
sentiasa ceria2 selalu...

tak semua orang kuat macam bro.. =)

target=”_blank”mr broken heart said...

FIRDAUS

aku ok je..sekadar luahan rasa

CIK KAKI KETAWE

sekuat mana pun aku,ada kelemahannya..tp walau apa pun,aku tetap senyum dan ketawa..haha

target=”_blank”khairil azam said...

aku doakan kau akan jumpa bahagia kau bro..berjuang r bro...masih ramai org sygkan kau bro...

target=”_blank”khairil azam said...

aku doakan kau akan jumpa bahagia kau bro..berjuang r bro...masih ramai org sygkan kau bro...

target=”_blank”mr broken heart said...

KHAIRIL AZAM

insya allah...aku akan terus berjuang...walau apa pun jd, hidup kena terus