ADA YANG MEMERHATI

Monday, 25 February 2013

karangan ke dua puluh dua - Secubit Rasa

"...KEIKHLASAN itu umpama seekor semut hitam...
Yang duduk di atas batu hitam...Di malam yang gelap..."
~ Imam Al Ghazali ~

Apabila bercakap tentang kepada KEIKHLASAN, tak ada satu pun KAYU UKUR yang boleh menilai sejauh mana rasa IKHLAS itu...mungkin jauh di sudut hati, hanya orang yang MENGHULUR saja tahu...apakah niat disebaliknya, jangan dipertikaikan...kerana selaku manusia tak ada siapa pun yang layak menjadi HAKIM bagi kelakuan orang lain...

Sorry semua..lama rasanya tak tulis apa-apa dekat dalam blog ni...MBH bz sikit...keje banyaks angat nak buat...banyak sesi photoshoot yang nak kena handle...kadang-kadang untuk diri sendiri pun tak sempat...cuma, hari ni MBH nak kongsi SEBUAH KISAH...SEBUAH CERITA...dan BEBERAPA PERASAAN yang MBH rasa beberapa ketika ini...

SEBUAH KISAH


Apakah yang hendak dinyatakan dalam sebuah kehidupan yang sekadar tinggal beberapa detik...tiada apa yang hendak diukir...tiada apa yang hendak diperjelaskan kecuali mencari sebuah KEBAHAGIAAN dalam sisa yang ada...ramai orang kata macam ni...


#  ENGKAU DAH SAKIT PUN SIBUK NAK KE GYM LAGI

----> MBH:  Kalau dulu aku lahir aku sihat, maka aku nak mati dalam keadaan yang sihat.

#  KAN DUIT YANG ADA TU BAGUS SIMPAN JE...JANGAN MEMBAZIR
----> MBH:  Apa yang membazirnya...untuk diri sendiri dan orang yang aku sayang kot...

#  PERLU KE WAT FACIAL TREATMENT?? 
---->  Kalau takdir aku mati, aku tak nak orang tengok mayat aku dalam keadaan yang sangat teruk.

#  FIKIR DIRI SENDIRI DULU, BARU FIKIR TENTANG ORANG LAIN
---->  Aku bukan manusia yang pentingkan diri sendiri...sorry.

#  KAU RASA BERBALOI KE SAYANG ORANG YANG TAK SAYANG KAU?
---->  Rasa sayang tu tak semestinya perlukan balasan...cukup kita tengok dia bahagia...NOTED

Inilah kisah-kisah perbualan orang lain tentang aku...AKU TAK BAIK...cuma aku selalu BUAT YANG TERBAIK untuk orang lain...pada aku, selagi kita hidup adalah satu kewajiban untuk kita fahami dan mengerti akan keadaan orang lain...tak perlu jadi ENAU...cuma kadang-kala kita perlukan masa untuk diri sendiri...macam yang aku buat...selagi aku tak menyusahkan orang lain, itu dah cukup untuk aku...kalau orang susahkan aku tak apa...sebab aku YAKIN aku takkan tuntut apa-apa di dunia ataupun di akhirat...aku cukup kenal siapa aku...

KESIMPULANNYA:  Kita takkan mampu puaskan hati semua orang...cukup sekadar kita dah buat yang paling terbaik...dan kita tak akan menyesal walau apa pun yang berlaku akan datang =)

SEBUAH CERITA

Beberapa ketika ni...sibuk dengan photoshoot tanpa henti...sampai ke MELAKA...sabar je lah...sampai sesat aku...sebab masuk kampung yang ulu sikit...GPS pun tak jumpa jalan...lama gak pusing-pusing kat LENDU...last2 sampai TAMPIN...aku pun tak tau macamana boleh sampai sana...hehehehe...

Habis photoshot aku lari g KL 2 hari...lepak-lepak sana...jumpa someone kejap...lepak-lepak dengan dia...pergi berpoya-poya...ketawa...senyum...dan semuanya...cuma ada la beberapa perkara yang tak boleh dibuat dan tak menjadi sebab hari HUJAN...

Aku masak spegeeti kat rumah beliau...macam-macam cabaran...MASTER CHEF pun tak kan dapat cabaran macam yang aku lalui...MULA-MULA CABARAN CARI BARANG...aku tak familiar sangat jalan KL...jenuh pusing-pusing cari kedai...bawa kete macam orang pro je...lantak...ntah mana je aku redah...hahahaha...

Sampai je depan rumah, makcik-makcik jiran beliau usha aku semacam je...macam tak pernah tengok LELAKI KACAK BALIK SHOPPING BARANG DAPUR...hahahha...dengan selamba je aku jalan laju-laju...dalam hati cakap macam ni... "SILA JANGAN TEGUR AKU"

Dah sampai rumah, masuk umah cepat-cepat...kunci rumah...memang orang KL ni macam ni...masuk umah terus kunci...aiyooo....tak berkembang otak aku kalau duduk sini lama-lama...letak sume barang dekat dapur...nak masak kononnya...GAS HABIS PULAK...jenuh cari kedai nak beli gas...selamat rumah tingkat 2...kalau tingkat 12...nangis aku nak kena turun naik...hahahahah....bila incik kedai dah anta gas, dengan penuh KOMPIDEN aku pasang gas...KEPALA GAS TAK NAK LEKAT PULAK...time ni la nak ROSAK...rasa nak telan je dapur gas depan mata ni...

Akhirnya dapat gak masak dengan banyak cabaran-cabaran yang MASTER CHEF pun tak lalui...hahahhaha...pas makan, membuta...sampai petang...malam kua...g makan kat abnayk tempat..dia bawak aku g SS2 Restoran Murni...gempak restoran tu...dia bawak aku g makan kat HR Steak House, Kampung Baru...makan je kejenya...pastu g lepak kat IPark...cantik, tapi sayang...sampai sana da kol 12 malam...sume lampu dah padam...g Titiwangsa pun macam tu...tak dapat lepak-lepak...in the end, g KLCC...pun sama..sume lampu da padam...tapi, aku tak kisah...walaupun sume plan banyak tergendala, yang penting aku happy =)





KESIMPULANYA: Walau apapun, aku tak kisah...yang penting aku bahagia dan gembira...sometime u make me smile...u colour my life...n u make me happy...event just for a moment...TQ =)

BEBERAPA PERASAAN

Lately, aku dilanda beberapa perasaan yang tak mampu aku sembunyikan...sebagai manusia yang ada perasaan, aku cuba sembunyikan semua rasa ni...aku tak tahu dekat mana aku nak sorokkan, tapi aku cuba sedaya upaya untuk sembunyikan...

#CEMBURU

Satu perasaan yang aku sendiri pun tak tau mana datangnya...selama ni, aku ni manusia yang selamba...tak kisah pun apa yang jadi...aku redah je...tak kisah dan tak peduli apa pun jadi, aku tak pernah ada rasa CEMBURU...tapi, sejak kebelakangan ni, rasa tu selalu datang...kenapa mesti cemburu?? sampaikan kadang-kadang aku rasa...aiyooo...


Sampaikan aku marah-marah diri sendiri...geram semua ada...tolong la MBH...buang semua rasa ni...tapi mampu ke?? kenapa rasa ni datang?? sangat memeningkan...bila aku cerita pada DIA, gelak bukan main beliau...AKU CEMBURU TENGOK DIA DENGAN BUAH HATI DIA...aku cemburu la..semua orang akan rasa yang sama...tapi, walaupun aku cemburu, aku takkan rosakkan hubungan diaorg..tak bek...

Kadang-kadang buat aku tersenyum sendiri...setiap moment aku dengan dia, bila aku teringat aku akan senyum...aku tak kisah kalau dia tak ingat dekat aku...sebab aku ni bukan siapa-siapa pun kan...cuma aku suka dan bahagia ngan beliau...BODOH KAN?? tapi bila kita dah mula suka pada seseorang, semua benda bodoh nampak normal...dan aku tak kesal apa-apa pun...at least, DIA AMBIL BERAT TENTANG AKU...

Tiap kali aku dengar lagu SAYANG by SHEA aku cemburu gak...tu lagu diaorg...cepat-cepat aku tukar channel radio...TERBAKAR tetiba...walau apa pun, aku sedar satu benda TAK SEMUA YANG KITA NAK KITA AKAN DAPAT...dan buah hati dia sangat beruntung dapat dia...dia ada ciri-ciri yang semua orang idamkan...bukan paras rupa la jadi ukuran...macamana menarik pun paras rupa, sampai masa berkedut gak...tapi sesuatu yang tak boleh digambarkan dengan kata-kata...hahahahaha...SOMETIME U DRIVE ME CRAZY...


PS - Mengejar bayang-bayang memang kerja bodoh, tapi ianya jadi TAK BODOH apabila kita rasa bahagia dengan apa yang kita buat...KAU SELALU BUAT AKU TERSENYUM...TQ


#SAYANG

Satu lagi perasaan yang masih aku kekalkan dalam hati aku...aku buat semua yang terbaik untuk orang yang aku sayang...walaupun untuk kucing aku...kadang-kadang apa aku buat, apa aku beri tu tak berniat untuk apa-apa...aku suka tengok orang yang aku sayang gembira dan ketawa...

Sayang bukan bermaksud nak memiliki...cukup sekadar kita berkongsi satu rasa yang sama...tak perlu diluahkan...tak perlu diucapkan...dengan satu pandangan...dengan satu sentuhan...itu dah cukup menggambarkan rasa SAYANG...

Selain dari rasa KASIH SAYANG dari keluarga, aku sangat ebrsyukur kerana menerima kasih sayang dari seseorang...aku pun tak tau, dari planet mana manusia ni muncul...aku tau, dia dicipta bukan untuk aku, tapi ALLAH masih pinjamkan dia untuk aku...namapun pinjaman...jadi, selagi belom expired aku akan baut semua yang terbaik untuk dia...kalau satu hari nanti...KAU MEMBACA BLOG NI, ketahuilah SEEIKHLAS HATI aku tak minta apa-apa...aku nak ucapkan JUTAAN terima kasih...sebab BERI AKU SATU PERASAAN YANG AKU TAK PERNAH LALUI SELAMA NI...itulah perasaan DISAYANGI dan DIHARGAI 

PS - kadang-kadang tuhan berikan kita seseorang yang menenangkan supaya kita tahu dalam dunia ni masih ada manusia yang tau harga sebuah KASIH SAYANG


#TAKUT

Rasanya semua yang ikut blog aku yang tak brapa canggih ni tau, aku SAKIT...sakit yang boleh meragut nyawa aku bebila masa je...memang...memang aku degil...tapi aku degil bersebab...aku tak nak susahkan sapa-sapa pun...bia aku je tau apa yang berlaku...cuma satu, AKU YAKIN NYAWA AKU PANJANG LAGI...walaupun satu ketika dulu, aku rasa aku dah tak lama...sesekali bila aku bleeding, aku menangis sorang-sorang...aku takut nak lalui semua ni...aku takut...sangat takut...bukan sebab aku takut nak menemui DIA...cuma aku takut nak tengok orang-orang yang aku sayang menangis bila tau keadaan aku...

Rasa takut tu selalu datang dalam mimpi...datang dalam sedar...terutamanya bila rasa sakit tu datang...bila dia menyerang, aku buat tak tau je...aku diamkan...aku sembunyikan...sebab aku pelakon terhebat...


Bukan merungut, tapi tak tahu la...sampai bila aku nak sembunyi lagi...mungkin sampai satu saat, bila aku da tak berdaya barulah aku ceritakan...masa tu, aku janji aku takkan sembunyi apa-apa lagi...wat amsa ni, selagi aku boleh tahan, aku tahan...hidup sorang dalam keadaan macam ni sangat menyeksakan, tapi kalau tu jalan terbaik, maka aku akan laluinya...

KETAKUTAN tu membuatkan aku lebih berani dalam keadaan aku tak sedar...aku nak lalaui setiap detik-detik yang ada dengan penuh kegembiraan...WALAUPUN AKU SEKADAR MEMINJAM KEGEMBIRAAN ORANG LAIN...WALAUPUN AKU TERPAKSA MEMINJAM KASIH SAYANG ORANG LAIN...hidup tak kekal...disebabkan tak kekal, maka aku perlu atasi semua rasa takut ni...atasi semua rasa dengan senyuman...

PS - Takut macamana pun, aku kena laluinya...kena harunginya...


KESIMPULANNYA



Aku lalui semua rasa ini dengan penuh kesyukuran...aku laluis emua detik-detik yang ALLAH berikan ini dengan hati yang terbuka...KADANG KALA, KITA DIBERIKAN ORANG YANG SALAH DULU, BARU ORANG YANG BETUL....KERANA TUHAN MAHU KITA ADA RASA SYUKUR...KADANG KALA TUHAN BERI KITA ORANG YANG SALAH DULU, BARU ORANG YANG BETUL...SUPAYA KITA BELAJAR MENGHARGAI...


PS - Tak sabar rasanya nak tunggu bulan MAC...nak g Pulau Perhentian...moga aku sempat ke sana...impian aku...nak ke sana dengan orang yang sayang aku dan menghargai aku...mampukah??

10 comments:

target=”_blank”cik marikh said...

pulau perhentian?? in sya Allah...

smoga berkesempatan pi sana, kongsi view kat sini ye, cantik tuuuu.. ;)

target=”_blank”mr broken heart said...

MBH akan amb gamb yg cntik2 kat sana..kadang2,bila kita susah hati dan bersedih,cara terbaik untk buang semua rasa 2 ialah dgn jalan2..dkatkan diri dgn alam ciptaan ILAHI..sebb ciptaanNya sangat sempurna ;-)

target=”_blank”cik kaki ketawe said...

salam..bro selagi benda tu buat bro gembira...bro bebas buat semuanya...pedulikan mereka...jeles lettew bro pergi gym..buat facial lagi...hohoho..

bro kalau nk jadi master chef..mohon check dulu keadaan dapur supaya bila dah beli barang boleh terus masak...LoLs... :P amboihh...nampak sedapp spaghetinya...

bro seslumber mana pun bro tetap manusia yg ada perasaan kan? mestilah bro cemburu...cemburu tu tandanya syang kan? memang bro syg dia pun kan...hoho...as a woman..sy jeles dengan dia..pasal dia ada seorang lelaki yg sgat syangkan dia dan setia...tp..semuanya aturan Allah.. =)


p/s : ceria2 selalu bro... =)

target=”_blank”mr broken heart said...

hahah
aku xpduli apa org kata coz pe aku wat sume pkai duit send..haha..xmint org len pun, maka just IGNORE

masak spegeti sbb aku jenis yg xmkn nasi..men masak je..sdap ke x,aku telan je..hehe

kadang2 nak buang rasa cmburu,tp xblh la..nak jd brutal2 mcm dulu pun payah..haha..tp aku tetap doakan dia bhagia ke akhr hayat..aku sentiasa ada kalau dia perlukan aku.. ;-)

ps-slalu tsenyum je ni..hehe

target=”_blank”cik kaki ketawe said...

hohoho..lepas ni pergi facial mohon ajak sy sekaki bro...mana tau..kot2 bro boleh belanja sy? opsss...hahhaa

amboihh...selera..western gituh...sy perut org melayu tulen bro..xdapat nasi..badan kurang vitamin jd nye..

baguslah kalau bro pikir gitu...cemburu tu sy pun tak tahu mcm mana nak buang...tp kalau sy sempoii ja...buat derk..selagi mampu lah...tak pun sy jerit sengsorang...baru legaa

target=”_blank”mr broken heart said...

jom2 join..haha..slalu g sorg je pun..hahaha

bkn la..tp sjak skit ni,memang xmkn nasi..nant ptam..mkn roti,jemput2,lempeng dll je

xtau nak kata,sume 2 dtg send..tp walau pe pun slagi blh handle,aku lenjan je..hahah
jerit kuat2 kat blk karok la..haha

target=”_blank”Acik Riotaro said...

pulau perhentian??
besynyerrr..
nk ikut bleh??
huhuuhu

sayang - semua org akn ada rsa neh..
klu yg x da rsa sayang neh tatau la plak..hik3..

cemburu - prsaan yg akn hadir n buat sakit di hati neh mcm nk gila..*ye ke?? klu acik cemburu acik akn nangis.. huk3..

takut - acik takut khlgan org yg acik syg..*mak n abh.. n acik takut nk luahkan prsaan pd org yg acik suka..huk3..*mengarut x??

kesimpulan
-acik neh penakut orgnyer..huhuhu

*bersabar dn terus bersabar yea.. lalui sume neh dgn rsa hepi.. buatlah ape yg MBH nk buat aslkn bnda tu leh membuat MBH hepi..

target=”_blank”mr broken heart said...

ACIK...MBH anggap semua yang MBH mampu lakukan itu sebagai satu permulaan kepada kekuatan yang masih ada...teruskan langkah, walaupun parah =)

target=”_blank”khairil azam said...

bro,nanti kita berentap...angkat besi kat gym...hahaha...

bro,buat derk jelah...hidup bro bukan depa...diorang bukan tahu apa yg bro rasa ke lalui ke...so just have fun ok..

bro,facial tu nak kasi muka jambu ke? hahahaa...

#kalu gua kat tempat bro,belum tentu gua mampu nak buat semua ni...jangan give up ek bro..

target=”_blank”mr broken heart said...

KHAIRIL AZAM

aku tak sekuat yang ko sangka la...aku tempuh je pe yang lalu depan mata...kadang2, rasa takut tu yang membuatkan aku berani...