ADA YANG MEMERHATI

Monday, 18 February 2013

karangan ke dua puluh - Bila Hati Berbisik III

Kala ini...aku berseorangan...tanpa sebarang teman...duduk di bangku...dalam office di mana semua orang tiada di sini...memikirkan apa yang berlaku ke atas diri ini sejak kebelakangan ini...

Entah di mana aku nak letak hati ini...dahulunya ianya hancur...
BERKECAI...DIHEMPAS...DICAMPAK...hancur tanpa ada bentuk lagi....dan dalam masa yang sama, ada insan datang membentuk semula...membentuk sebagaimana bentuk yang sepatutnya...akhirnya, ia DIBAKAR oleh satu perasaan...sehinggakan aku terbakar...di akhir penantian, ianya terus terbakar hingga hangus semula...dan tiada bentuk lagi...

Itulah putaran hidup..datang dan pergi...semua yang melibatkan perasaan umpama angin...aku tak mahu jadi seperti KISAH MANUSIA DAN UDARA...aku tak mahu jadi manusia yang PENTINGKAN DIRI SENDIRI...dan dalam hidup ni aku sedar bahawa, aku kena kembali kepada siapa aku...lahirnya aku ke dunia ini adalah untuk menjadi penghibur sesiapa...aku meletakkan diri orang lain jauh lebih bermakna dari diri sendiri...sebab aku mula sedar dalam keadaan sekarang AKU TAK BOLEH LETAKKAN APA-APA HARAPAN DAN IMPIAN...sebab aku pernah berkata...UNTUK APA ADA IMPIAN AKLAU SEMUA TU MEMBUNUH TANPA SEDAR...

Kadang kala aku tersenyum..memandang sekeping gambar yang sangat aku suka...sebab dengan gambar itu membuatkan aku tersenyum...tersenyum dan tersenyum...walaupun aku dalam keserabutan dan kekusutan, namun aku masih boleh tersenyum...tersenyum memandang sekeping gambar...KEGILAAN APAKAH INI?? dan akhirnya aku diam...duduk diam-diam...

Kadang kala aku rasa mahu lari jauh...sebab aku malu..tapi AKU KAN PLASTIK...aku ialah PELAKON TERHEBAT...semua ujian yang datang selama ni aku lalui dengan senyuman...walaupun adakalanya aku menangis sendiri...menangis bukan bermakna aku lemah...itu lambang aku telah puas bertahan...

Dulu, selama hampir 3 TAHUN...aku jadi seorang PENGEMIS...aku MENGHAMBAKAN DIRI pada manusia yang tak pernah langsung nak memahami dan memberikan sesuatu makna dalam hidup aku...kini, BILA AKU DAH TAK ADA APA-APA DALAM HIDUP DIA, kenapa mesti cari aku lagi?? APA PERLUNYA AYAT-AYAT MANIS SEMUA TU?? aku dah lali...dah muak...dan adakalanya aku jadi benci dengan kata-kata manis...SANGAT TEBU!!


Seharusnya, dalam keadaan diri aku sekarang, aku tak boleh pentingkan apa yang aku rasa...kala aku rasa nyawa hanya di hujung tanduk, aku perlu pinggirkan semua rasa yang datang...dalam keadaan aku rasa aku bagai tak mampu menanggung apa-apa seksa lagi, aku seharusnya membuang semua rasa yang tak sepatutnya datang itu...APA YANG AKU MAHUKAN LAGI SAAT INI?? hidup entah berapa lama lagi, tapi masih ada perasaan pada orang lain...tapi, tak layakkan aku mendapat kasih sayang?? orang yang nak mati memang tak boleh dapat kasih sayang ke?? walau apapun, aku faham...KASIH SAYANG BERMAKSUD PENGORBANAN... dan aku akan buat...aku akan tunjukkan...dont worry...im fine =)

Tapi aku sekadar seorang manusia...yang tidak akan terlepas dari kesilapan...tanpa aku duga...lahir satu perasaan yang aku sendiri tak tahu dari mana datangnya...puas aku mengelak...aku elak..aku tepis...dan aku akhirnya terpaksa tunduk...aku tak mampu elak rasa itu...aku tahu, kalaupun aku luahkan, AKU DAH JANGKA DAN AKU TAHU APA JAWAPANNYA...aku luahkan semuanya...ADA PERASAAN PADA ORANG YANG DAH BERPUNYA!!! itu bukan aku...aku takkan rampas hak orang lain...tapi siapa aku?? aku ni manusia biasa yang takkan mampu menyembunyikan semua rasa...aku juga manusia yang adakalanya terpaksa melangkah semua perasaan dan perkara yang di luar batasan aku...MAAF KALAU KATA-KATA AKU MALAM TADI MEMBUATKAN KAU RASA AKU DAH MELAMPAU...aku cuma luahkan apa yang aku rasa...walaupun aku tahu, jawapannya pastinya TAK...tak apa...aku terima...aku doakan kau bahagia dengan si dia =)

Memang...aku menangis lagi...tapi tak apa...kau tak pernah sakiti aku...kau bagi aku semangat...kau bagi aku harapan...seharusnya aku menghormati kau yang telah banyak membantu aku untuk bangun...aku cuma malu...dan terasa aku yang berlebihan...maaf...maaf...maaf...aku berjanji aku kaan kawal semua rasa ni...aku tidak akn menunjukkan apa-apa kecemburuan lagi lepas ni...dan aku akan lalui hubungan kita sebagai kawan biasa...maaf ya..aku berlebihan...

Jam menunjukkan pukul 3 petang...semua orang berebut-rebut PUNCH CARD...aku malas nak balik..nak balik petang...nak jumpa ikan-ikan di tasik..nak cakap dengan ikan...aku rindu pada semua ikan-ikan tu...tak apa lah...duduk saja dekat office...nanti petang sikit baru balik dan terus ke tasik...aku muhassabah diri dengan satu doa...MOGA KAU BAHAGIA BERSAMA SI DIA...beruntung dia dapat kau yang sangat menyayangi dia...jahat betul aku sampai nak ambil hak orang lain...maaf...aku tak bermaksud begitu dan tak berniat begitu...sekadar satu perasaan yang aku tak tahu bila lahirnya...dan aku tak mampu membuangnya...

PS
Mungkin betul...membuatkan orang lain bahagia itu sekaligus membuatkan kita tersenyum... OIT BUDAK KECIK...AKU PINJAM SEMANGAT, PANDANGAN, SENYUMAN DAN SUARA KAU UNTUK BERUSAHA TERUS HIDUP...TIBA MASA AKU PULANGKAN SEMUANYA KEMBALI...

10 comments:

target=”_blank”Belog PenaMaya said...

be strong and keep it up to the always high.. :)

target=”_blank”mr broken heart said...

BELOG PENAMAYA

apa guna ada harapan,kalau harapan yg ada 2 akan membunuh semua yg ada

jgn letakan diri di hadapan,tp letakan kepentingan n kebahagiaan org lain dulu di hadapan..tu lebih utama

target=”_blank”Aku Budak Kampung said...


@: cHocolatemoisT
tak moh sedih-sedih. yg penting "tabah & tak berputus asa" ^_^

target=”_blank”mr broken heart said...

xada apa la CHOCOLATEMOIST
cuma skadar cerita..aku ok je..hehehe
n aku suka tgk org len ktawa n gmbira

target=”_blank”Acik Riotaro said...

kuatkan semangat..
jgn nangis2..
klu nangis nt tak comey..
senyum tikit..
^_^
comey aje..
hik3..

target=”_blank”mr broken heart said...

ACIK RIOTARO

MBH nangis dlm hati je

target=”_blank”Acik Riotaro said...

oooo..dlm hati..
tp klu dlm hati leh sesak taw hati tu..
skit sbb tak terluah..
skit sgt..

target=”_blank”cik kaki ketawe said...

bro,untuk soalan bro kat atas tu..semua manusia berhak bahagia bro...walau siapa pun dia...kita semua ada hak untuk bahagia..

dan harapan..ia bukan membunuh bro..tp ia bagi kita semangat...walau mcm mana pun..harapan menguatkan kita...cuma kita kena bagi peluang pada diri kita =)

#maaf bro kalau sy tersilap bicara...ini pandangan sy aja ye =)

bro,kadang2 ketawe boleh hilangkan kesedihan...tp jangan pura2 ketawe tau...ketawe kena ikhlas.. =)

target=”_blank”mr broken heart said...

yup..paham cik kaki ketawe..walau pe pun jd,aku terus je bjalan slagi hdup..ajal maut,jdoh pertemuan,rezeki, smua 2 dari Dia

#aku ketawa je ari2..haha

target=”_blank”mr broken heart said...

lebih bek simpan je sbb bkn smua org paham pe kita rasa
hehe
xgitu acik riotaro?