ADA YANG MEMERHATI

Sunday, 8 September 2013

karangan ke lima puluh lapan - Tergamakkah??

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH DAN PENYAYANG





"...Kalaupun hati ini tidak seteguh karang...biarlah ia seperti pasir di pantai...walau dihempas ombak yang kuat...akhirnya mampu untuk bersatu semula..."

Selamat petang...rasanya lama aku tak menulis di sini...dan aku rasa aku nak kongsi satu kisah...sebuah cerita yang aku nak korang semua buat satu kesimpulan...bantu la mereka...mereka memerlukan satu penyelesaian...dan aku juga buntu memikirkan masalah mereka ini...

Begini kisahnya...ada sepasang suami isteri...sangat mencintai satu sama lain...hati mereka sebati...tiada satu pun yang mampu memisahkan mereka...kasih sayang yang dipadu diikat mati...hanya ajal yang mampu memisahkan dua hati ini...

Pasangan ini terpaksa tinggal berjauhan...dek kerana suami bekerja di luar dari Malaysia...mereka akan bertemu hanya 2 bulan sekali....tapi semua itu tidak menjadi masalah...mereka bahagia bersama...jarak bukan penghalang...semua masalah mereka atasi bersama...

Ditakdirkan sang suami berkenalan dengan seseorang...tapi hanya sekadar kawan...malangnya budak itu mencintai sang suami...sang suami dapat merasakan perasaan itu dan dia cuba melarikan diri...malangnya budak itu tidak berpuas hati...akibat merasakan cintanya ditolak...dia telah menghantar sihir dan ilmu hitam kepada sang suami...sehingga pasangan suami isteri itu sering bergaduh...

Saban hari dan malam...sang suami didatangi dengan banyak perkara pelik...bagaikan ada yang memerhati...si isteri dilanda kerisauan...saban waktu...dan berusaha untuk terus membetulkan setiap salah yang ada...hatinya bagaikan dipukul...diracun...kerisauan melanda diri...dan segalanya terpaksa dipendam...ke sana sini dia berusaha untuk mengubati sang suami...bersujud pada Ilahi...berusaha pada yang sesuapa sahaja yang bisa membantu...hatinya...bagai terkoyak dan retak seribu...

Kemarahan sihir bukan kepalang...si isteri didatangi pelbagai gangguan...saban malam syaitan mengganggu dirinya...si isteri keseorangan...dan di saat ini...disaat di mahukan bantuan tiada seorang pun rakan-rakannya ingin membantu...malah melarikan diri...si isteri pasrah...dengan penuh kekuatan yang ada...dengan penuh kudrat yang ada...dia cuba menyelesaikan semua masalah yang ada sendirian...

Sang suami berkata padanya... "...usah dicari lagi mana ubatnya...bialah abi mati...yang penting sayang selamat..." hancur luluh hati si isteri apabila sang suami berkata begitu...hati isteri mana yang sanggup melihat sang suami terseksa saban waktu... "...abi...abi dah janji akan jaga sayang sampai bila-bila...jangan putus asa abi..."

Kebuntuan di dalam hubungan mereka sukar untuk digambarkan...saban hari si isteri menangis...mencari sebuah jalan yang bagaikan tiada lagi pintu keluar...siapa yang mahu mendengar masalah mereka...siapa...?? tiada siapa pun...kehidupan adakalanya memerlukan sokongan dari orang luar...tapi...siapa?? mudah mudahan ada jalanNya... =(

Dan sehingga hari ini...pasangan ini masih dihantui pelbagai gangguan mistik...pedih...luka...seksa..mereka tanggung sendiri...hidup bukan satu pilihan...tapi ketentuan... walau apapun...si isteri akan buat apa saja untuk sang suami...walau nyawanya jadi taruhan...walau raganya bakal dimamah lumat...hatinya tetap setia...  =(

PS
Kalau tak puas hati cakap depan-depan...untuk apa nak hantar benda tak elok pada orang lain...tak pernah ke kita sedar bahawa soal perasaan tak boleh dipaksa...perlu ke hantar segala benda tak elok pada orang lain...hidup satu karma...maka...tunggu la pembalasan dariNya...mungkin sukar untuk menghadapi semua yang ada seorang diri...pedih...sakit...luka...tapi...apakan daya...mungkin takdir menguji untuk melihat sejauh mana tahap kesabaran  yang ada...walaupun adakalanya bagai tak tertanggung...bagai tak mampu ditanggung walau sedikit pun lagi...mudah mudahan...ada jalanNya...

1 comment:

target=”_blank”cik kaki ketawe said...

Nauzubillah...tak sangka zaman moden tapi masih ada manusia
berfikiran kolot...susah kalau org tak faham2 ni...
dah org xnak dipaksa then guna ilmu sesat ni...
hmm,kesian...org yg tak bersalah jadi mangsa...
sy rasa pasangan tu patut jmpa pengubatan Islam...
atau buat sementara waktu amalkan surah2 pilihan macam Al.Mulk ke ...