ADA YANG MEMERHATI

Sunday, 8 September 2013

karangan ke lima puluh sembilan - 7 Impian

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH DAN PENYAYANG


Hye...bangun pagi aku dikejutkan dengan suatu kisah...yang mengoyakkan hati...ahhhh...kisah lama...kenapa mesti diungkit...mungkin salah aku...sebab tak beritahu dia semuanya...tapi aku pernah cakap...aku akan beritahu...cuma kena perlahan-lahan...akan aku beritahu siapa aku sepenuhnya....tolong percaya pada aku...tolong...dan tolong...

Disebabkan stress....aku rasa nak pitam....makan ubat...tenangkan hati....urmmm....hujan diluar sangat lebat....mungkin memahami apa yang terkandung dalam isi hati ini....lebatnya bagaikan tidak akan berhenti lagi...urmmmm...pedih...sedih...mak suruh makan ubat...aku pandang je ubat tu...tekak dah muak...sangat muak...

Korang tau tak...sejak aku kenali dia...aku lupa yang aku ni sakit sebenarnya...aku lupa yang date line aku utk terus hidup dalama berlalu...dan hari ni Allah beri aku peluang untuk hidup...selain dari keluarga...aku kuatkan semangat aku untuk hidup demi dia...saban hari aku rasa aku sihat...

Tapi mana tau kan...esok lusa aku mati...aku harap dia dapat terima kalau aku dah tak ada nanti...jangan sedih-sedih ya...kalau aku daha tak ada...aku nak kau jalani hidup kau seperti biasa...tapi tanpa aku...

Jadi...sebelum aku tutup mata aku nak kongsi impian aku...dulu aku pernah beritahu dlm blog ni...impian aku...tapi tak cukup 7... hari ni aku dah jumpa...ada 7 impian yg aku mahu sebelum aku pergi mengadap Ilahi...


# 01 KAPAL LAYAR

Kapal layar...itulah satu impian yang aku idam-idamkan dalam hidup aku...kalau boleh aku nak naik kapal layar dan pusing-pusing pulau...kalau pun g sorang, aku tak kisah pun...aku nak..dan teringin...


Aku manusia yang suka mengembara dan bercuti...aku pernah ke Manila...ke Bangkok...ke Jakarta...SEORANG je...tu pun masa zaman belajar...sebab aku rasa tak semua orang memiliki minat yang sama...aku suka teroka tempat yang baru...kalau boleh aku nak naik KAPAL LAYAR ni...bukanlah bermakna aku nak jadi kaya...tak pun...dapat pinjam pun jadi la...hahahaha...

Mana mungkin seorang yang biasa  boleh naik kapal layar...aku bukan kerabat pun..bukan orang berpengaruh pun...hahahaha...sekadar satu impian...berangan je la...kan???


# 02 TEDDY BEAR BESAR

Kelakar bunyinya bila seorang yang GILA GYM dan GILA BESI...suka pada TEDDY BEAR...hahahaha...tapi tu impian aku...memang aku nak beli satu...tapi belom jumpa yang berkenan...aku nak cari bear yang sempurna...kadang-kadang jumpa dekat kedai idong senget la...telinga kecik sebelah la...tangan pendek sebelah...kaki panjang la...aigoooo...


Payah sangat....memang aku cerewet dalam memilih barang...tapi, kalau untuk orang lain, pandai je aku pilih...kalau untuk diri sendiri, punya la susah...kadang kadang tu, dah jumpa...harga pulak macam setan mahalnya...hahahaha...

Tak pe, satu hari nanti aku mesti beli gak...sebab orang yang pandai jaga barang macam teddy bear ni, dia sangat teliti dalam hidup dia...and look so sweet....hehehehehe


# 03 RUMAH IMPIAN UNTUK BONDA

Sejak aku kecil, kami hidup sangat susah...bertambah susah apabila abah BUKA CAWANGAN baru...10 tahun aku tak kenal kasih sayang seorang ayah...dalam kesusahan itu, kami sekeluarga cuba bina hidup...emak merupakan manusia yang banyak berkorban untuk anak-anak...tanpa sokongan seorang suami, emak bekerja di kilang kain bagi menyara 5 orang anak yang masih bersekolah...



Bayangkan, dengan gaji pada ketika itu RM7.50 sehari...kalau didarabkan dengan 30 hari bekerja hanya RM 225.00...emak terpaksa bangun awal pagi..buat nasi lemak...buat kuih...semua tu untuk dijual di sekolah...aku lah insan yang akan membawa semua tu ke sekolah...jual dengan cikgu...kesusahan ini membuatkan aku rasa aku perlu berjaya...

ALHAMDULILLAH...semua anak-anak emak berjaya...sekurang-kurangnya bekerja dan tak pernah nak susahkan emak lagi selepas dewasa...jadi, sebelum aku menutup mata, aku bertekad NAK BUAT SEBUAH BANGLO untuk emak...impian aku...dan aku akan usahakan sampai tercapai...semuanya untuk emak...kalau aku panjang umur, dapatlah aku duduk dekat banglo ni untuk beberapa ketika...kalau aku tak ada sekalipun, ini semua untuk emak...sebuah hadiah yang aku impikan untuk beliau... =)



# 04  BAHAGIAKAN SEMUA ORANG



Betul...mustahil aku dapat puaskan hati semua orang...tapi, mulai saat ni, aku TAKKAN SUSAHKAN HATI SESIAPA PUN...aku akan buat semua orang anggap aku tak ada apa-apa masalah...aku nak semua orang sentiasa tersenyum...boleh gitu??


Boleh...jawpaannya BOLEH...sebab aku yakin aku mampu buat...kalau pun ada orang anggap aku dibuli, biarlah...aku buat mana yang termampu...nak kata aku akan makan hati?? dah lali dah...selama ni pun, ORANG-ORANG DEKAT LUAR SANA PANDANG SINIS PADA AKU JUGAK...tak ada bezanya pun...jadi, selagi ada kesempatan, aku cuma nak buat benda baik...ketepikan semua kehendak hati...orang lain lebih penting...untuk diri aku, tau la aku nak buat macamana...sebab aku tau macam mana nak reducekan semua rasa tension aku...hehehehee =)



# 05 ORANG YANG MEMAHAMI



Suatu ketika dulu...aku dah temui seorang manusia yang aku rasa sangat memahami aku...tapi jangkaan aku meleset...sepanjang sebuah perhubungan itu, aku rasa aku sangat bersabar...aku korbankan setiap apa yang aku miliki hanya untuk melihat dia tersenyum dan gembira...aku korbankan banyak masa aku untuk dia...apa saja yang dia inginkan, aku akan usahakan selagi termampu...bukanlah bermakna aku memanjakan beliau, tapi aku nak tunjukkan bahawa jika kita sayang pada seseorang, apa saja kita mampu lakukan...

Tapi...rupanya aku saja yang sanggup buat macam tu...untuk dia, dunia pun aku berikan...cuma satu persoalan difikiran, apakah perasaan dia setelah melukakan aku dengan begitu teruk sekali...?? setelah dia dapat apa yang dia mahukan, akhirnya...aku bagaikan plastik gula-gula...tak ada nilai apa-apa pun...SANGAT TEBU!!

Dan hari ni aku rasa aku dah temui insan tersebut...dia saja menayangi aku...menghargai aku...dan andai kata tuhan nak ambil aku sekarang...aku redha kan...cuma kalau boleh...bagi sedikit masa lagi...untuk kami berdua...Ya Allah....dengarlah doa hambaMu ini... =(

# 06  EROPAH AKU DATANG

Sejujurnya...sebelum aku mati...aku nak ke EROPAH...aku nak ke sana..melawat negara orang...melihat sendiri keindahan Menara Eiffel...nak rasa keenakkan pasta dari Italy...nak melawat muzium paling terkenal di dunia yang terletak di Perancis...nak ke Istanbul...melihat sendiri keindahan Ahya Sofeyah...aigoooo....berangan je la nak...bukan aku mampu pun...


Entah dapat ke tak aku tak tau...rasanya macam tipis je harapan...ye la..aku tak mampu kot...belum cukup kudrat nak ke sana...kalau dapat pergi dengan orang tersayang mesti lagi sweet kan??? hehehee... i wish for dat...tp dapat ke tak...dulu...masa aku belasan tahun...aku janji dalam hati...dalam lingkungan umur 30 an...aku mesti sampai sana...dan hari ni aku tanam sesuatu dalam hati aku...sebelum aku mati...aku nak ke sana...himpun duit banyak-banyak...g sana...Insya Allah


# 07  PERGI DALAM DAKAPAN 

Dalam keadaan aku sekarang...aku tau...bila-bila masa aku akan pergi mengadap Dia...dan impian terakhir...aku nak mati dalam dakapan yang tersayang...sesiapa sahaja...antaranya....emak...cuma aku tak sanggup tengok emak menangis...urmmm...atau si penjaga hati...siapa agaknya orang tu...haishhhh....entah ada ke tak...


Kenapa aku cakap macam tu?? sebab ketika aku dilahirkan...aku didakap...maka bila aku kembali padaNya...biarlah aku juga dalam dakapan...aku mahu semua tu...kalau yang enam di atas tak mampu aku capai...tapi...yang terakhir ni..aku nak capai...YA RABB...pinta aku yang terakhir...kabulkan lah... =(

PS
Dalam semua impian ni...aku paling nak yang NO 7...sebab pada aku...dengan keadaan aku...kemampuan aku...aku hanya boleh capai impian yang terakhir...mudah mudahan Allah mendengar apa yang aku doakan di pagi hari ni...sesungguhnya aku hanya manusia biasa yang hanya boleh menanam mimpi...tapi bukan penentu kepada tercapainya impian itu...WALLAH HU ALAM

2 comments:

target=”_blank”cik kaki ketawe said...

albert Einstein pernah berkata,sesuatu kejayaan tu bermula daripada satu angan-angan...dari angan2 manusia akan berusaha untuk mencapai impian tu =)

semoga Allah membalas doa2 MBH..rajinlah meminta...Allah akan dengar semuanya....cuma cepat atau lambat...atau Dia akan bagi yang lebih baik untuk MBH =)

target=”_blank”Sobri Yaacob said...

salam..
bro saya doakan semua impian bro akan berjaya..berkat usaha insallah akan berjaya :)