ADA YANG MEMERHATI

Saturday, 24 August 2013

karangan ke lima puluh tujuh - Its Priceless

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH DAN PENYAYANG

Hari ke 3 aku cuti...hahahaa...orang lain cuti sekolah 2 minggu...aku 3 minggu...kesihatan tidak mengizinkan...sabar lah hati...simpan semuanya...esok aku cuba gagahkan diri bangun untuk ke sekolah...YA ALLAH...kuatkan semangat aku...kuatkan diri aku...aku mahu sihat semula...sakit aku ni macam ni la..kalau dia datang, datang la...kalau sihat, sihat la...aku masih bernafas macam ni pun aku dah cukup bersyukur...sekurang-kurangnya aku mampu melihat keindahan ciptaan ILAHI lagi...kan??

Malam ni...aku terpanggil untuk bercerita tentang sesuatu...kenapa semua orang memandang pada DUIT...??? pada kekayaan...??? pada kemewahan...??? sedarkan mereka bahawa ada perkara yang lebih bernilai...iaitu sesuatu yang tidak mampu dibayar dengan apa jua nilai di dunia ni...KASIH SAYANG...itulah dia...ITS PRICELESS...kenapa aku cakap macam tu?? sebab banyak soalan yang diajukan kepada aku tentang kemewahan...tentang duit...tentang kesenangan hidup...

Memang...semua orang perlukan duit...perlukan wang...semua orang mahu hidup mewah...tipulah kalau kita cakap kita tak mahu duit...tak mahu hidup mewah seperti orang lain...tapi pernah tak kita fikir...bahawa untuk apa hidup mewah kalau hati bagai dalam penjara...biar lah hidup macam ni...selesa...dan bersyukur dengan apa yang ada...duit tak melambangkan kebahagiaan...mungkin betul...dengan duit kita boleh dapat apa je kita nak...tapi mampu ke duit beli kasih sayang...?? kalau kasih sayang boleh dibeli...meh beritahu aku...jual dekat mana...bia aku beli...banyak-banyak...buat stok kala sunyi...aigoooooo!!!


Kasih sayang bukan untuk ditertawakan...bukan untuk dipersendakan...mungkin ada sesetengah pihak geli dengan jiwang-jiwang...benci dengan ketaksuban pada kasih sayang...tak apa..itu hak masing-masing...macamana aku menghormati hak orang lain...aku juga harap orang lain hormati hak aku...hormati apa yang aku pilih...hormati apa yang aku nak...sebab selama ni aku tak pernah bertindak tak menghormati orang lain...tak pernah...apa pun orang lain buat, aku hormati sebab intipatinya itu kehendak dirinya...mereka berhak menentukan haluan hidup masing-masing...

Kalau ada yang mencemuh...biarkan...kalau ada mengeji...biarkan...kalau mereka mencemuh dan mengeji kasih sayang bermakna mereka juga mencemuh dan mengeji tuhan mereka...sebab kasih sayang itu datangnya dari tuhan...ia ANUGERAH...aku selaku manusia akan redha...tenang...dan tabah dengan setiap ujian dariNya...inilah hidup...sebenarnya, dalam keadaan sekarang...kalau ALLAH ambil aku pulang kepadaNya pun aku tak sesal...sebab aku temui seorang insan yang menerima aku...siapa aku...dan menyayangi diri aku...tu yang aku tahu...aku dah buat paling terbaik...dan aku dah janji dalam hati kalau apa pun terjadi...aku terima...terpulang lah kalau ada yang rasa tindakan aku ni bodoh atau sebagainya...sebab SOAL HATI sukar untuk dihuraikan dengan kata-kata...biar aku sendiri yang memahaminya kerana aku melaluinya...

Itulah nilai sebuah kasih sayang....jangan letakkan kasih sayang pada harga...pada nilai yang ada...jangan terlalu sombong dan ego dengan pada hati kita...hati kita hanya sekeping daging...sebesar penumbuk kita...mampukah ia menanggung semua rasa yang ada...adakalanya kita perlu juga memberi ruang pada diri sendiri...pada hati sendiri...untuk kita rasa bahagia macam orang lain...mengikut acuan kita...apa pun...aku nak semua tahu...betapa kasih sayang itu tidak boleh kita ukur dengan apa nilai sekalipun...biarkan hati berbicara...mungkin ikut hati mati...ikut rasa binasa...habis kalau ikut akan adakah kita bahagia?? kalau merana...lama-lama mati juga...yang penting kita tahu apa yang kita buat...kita tahu mana hala tuju kita...dan kita tahu apa yang kita rasakan...bukan mudah nak diterangkan...tapi cukuplah sekadar ini...aku tak mengharapkan manusia yang sempurna untuk menjadi penjaga hati...tapi...aku harapkan seseorang yang mampu menjadi pelengkap bagi menyempurnakan puzzle yang dah lama hilang dalam hati ni...dan aku temuinya...


PS
Buat si pemilik hati...terima kasih...terima kasih atas semuanya...tidak diharapkan emas berbungkal-bungkal...tidak dipinta segala kekayaan dunia...yang diminta 3 perkara iaitu JUJUR...SETIA...IKHLAS...tiga perkara yang dipinta...yang lain tu hanya sekadar pinjaman dunia...jangan mewahkan MBH dengan kemewahan...MBH tak perlukan semua tu...semua tu pinjaman...yang MBH perlu ialah nilai kasih sayang yang tidak ternilai untuk MBH bawa sebagai kenangan MBH...sampai MBH pejam mata rapat...dan tidak mungkin dibuka semula...DariNya MBH datang...KepadaNYa jua MBH akan pulang...Wallahu Alam

2 comments:

target=”_blank”cik kaki ketawe said...

dunia memang perlukan duit tapi duit bukan segala-galanya...without love even a millionaire is poor...


p/s: berkasih sayang dan penyayang tanda nya jiwa manusia tu bernyawa dan lembut hati nya... =)

target=”_blank”khairil azam said...

salam...lama tak jenguh MBH...bila baca entry bro ni...teringat arwah ibu sy...betul bro...kasih sayang susah nak dapat sekarang...dan paling sy benci bila duit lebih penting dari segala2nya...manusia yg takda hati perut lah sape yg sebok gah2kan pasal duit ni...