ADA YANG MEMERHATI

Friday, 2 August 2013

karangan ke lima puluh satu - Secubit Senyuman DariMu Ya Allah

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH DAN PENYAYANG

Secara tidak sedar....usia meningkat lagi....selangkah lagi aku menempuh alam dengan usia yang baru...bukan mudah menempuh hidup selama ni...dengan bermula dengan zaman kanak-kanak...yang tidak sehebat cerita kanak-kanak lain...melalui satu kehidupan yang sangat derita...tanpa insan bernama ayah...hanya emak..yang membesarkan daku dengan penuh kasih sayang...terima kasih emak...adik sayang emak...kasih emak tiada tandingan... =(


Bila meningkat dewasa...aku melalui liku-liku hidup...dengan penuh kekuatan...jangan cuba nak cakap anak bongsu manja dan tak pandai berdikari...aku dibesarkan oleh PUAN ZABEDAH BINTI YUSOF... seorang perempuan yang sangat tabah...seorang perempuan yang sangat gigih...hari ini...aku mewarisi semua sifatnya...sabarnya...tabahnya...lembut bicaranya...pandai memasak...pandai menjaga hati orang...tidak pentingkan diri...itulah emak...dan hari ini...emak mewariskan semua sifat itu pada aku...dalam semua adik beradik...aku sorang saja yang mewarisinya...aku teringat satu ayat emak semasa aku sakit tenat setahun lalu "...ADIK...ADIK KENA TABAH...KENA KUAT...KAN ADIK KUAT MACAM MAK..." setiap kali aku teringat ayat tu...aku menangis...hati sangat tersentuh...dan kerana ayat emak..aku bangkit...aku tak nak tengok emak mennagis lagi...cukuplah aku melihat dia menangis selama 10 tahun...hari ini...aku tabahkan hati...aku kuatkan hati....aku tempuh walau apa pun ujian yang datang....Insya ALLAH...

Pagi ini...aku bangkit...aku menangis...tak sangka...aku berpeluang menyambut hari lahir ke 29 tahun...subhanallah...padahal aku dijangka hidup hanya 6 bulan...tapi hari ini....genap 1 tahun 1 bulan aku masih bernafas...terima kasih YA ALLAH... kau berikan aku peluang ke dua untuk hidup...untuk bernafas...aku perlu terus hidup...untuk emak...untuk keluarga...untuk orang disekeliling aku...untuk aku??? aku tak minta apa-apa...walau sesuap kek...walau tipan lilin...tak...aku tak nak apa-apa...pada aku...aku redha dengan apa pun yang aku peroleh...ini ujian dari Dia...sabar dan tabah....

Selamat Hari Lahir ke 29 Iss...semoga kau tabah menghadapi ujian dariNya...ketabahan itu akan membawa kau ke hidup yang lebih bermakna...tempuh semuanya...hidup bukan satu pilihan...ia ditentukan sedari kau dilahirkan...terima seadanya...siapa kau nak menolak takdir...siapa kau nak melawan kehendakNya...

Tiada satu hadiah yang aku dapat...dan aku tak harap apa-apa...seawal jam 3 pagi aku mendapat panggilan dari jauh...katanya...dia tak mampu beri apa-apa...terlalu jauh...beribu batu...aku tersenyum...kalau dekat sini pukul 3 pagi...di Istanbul jam 12 tengah malam...dia telefon aku dari hospital...aku tau dia sakit...serangan virus malaria...kala itu...aku menitiskan air mata...aku harap...sempena hari lahir ini dia sembuh...sembuh dari virus malang itu... =( dia kata...dia nak bagi aku sesuatu...yang tak boleh aku dapat dari orang lain...dia suruh buka whatsapp....bila habis bercakap sekitar 1 minit 30 saat itu...aku buka whatsapp...satu rakaman audio...dia menyanyi untuk aku...lagu ciptaan khas untuk aku...SUBHANALLAH...tak pernah orang buat aku macam ni...sebuah lagu...panjangnya sekitar 2 minit 38 saat...terima kasih...aku doakan dirimu sihat kembali... =(

Aku cuma kongsikan lirik lagu hasil ciptaan beliau...terima kasih ye..tiada tajuk...tapi aku letak tajuk...tajuknya HANYA KAMU

KU TULIS DAN KU CERITA ANTARA KAU DAN AKU
AKU RINDUKAN KAMU HANYA ENGKAU YANG AKU CINTA
JUJUR DAN IKHLAS INI DARI HATIKU
TERPULANG PADA DIRIMU UNTUK PERCAYA DAKU

JIKA ADA SALAH KU PADAMU
SUDILAH KAU MEMAAFKAN AKU
HANYA KAMU DIHATIKU
DAN SELAMA LAMANYA
KITA KAN BERSAMA

JIKA DAPAT KU MELIHAT APA ISI HATIMU
AKAN KU CORETKAN DI DALAM DIARI HIDUPKU

TIADA SIAPA YANG  BISA MEMBUAT DIRIKU KETAWA
SELAIN DIRIMU SEORANG
YANG BISA MEMBUATKU
TERUS GEMBIRA
KETAWA GEMBIRA
ITU YANG AKU INGINKAN


Selain itu..mesti la ucapan dari buah hati pengarang jantung...EMAK...pagi-pagi emak dah ucapkan... "...SELAMAT HARI LAHIR SAYANG..." menitis air mata aku lagi...YA ALLAH...terima kasih...kerana masih memberikan peluang untuk aku merasai semua ini....Oby (ni nama meow aku) pun sama...pagi-pagi meleset...minta di cium...aku panggil... "...OBY.,..CIUM SIKIT..." dia datang meleset-leset..dan mencium aku...terima kasih sayang =)

Dari kawan-kawan...sejujurnya tiada...ada beberapa rakan yang aku nantikan...sahabat baik aku...tapi mungkin dia lupa...atau sibuk dengan tugas harian...tak apa la...aku ok... =)

PS
Sempena hari lahir ini...aku mohon..dengan penuh keikhlasan...penuh takzim..penuh keredhaan...dengan penuh keikhlasan...berikan kebahagiaan itu kepada emak...kepada keluarga aku...kepada dia yang berada di Istanbul ~moga cepat sembuh...dah 2 minggu sakit...aku sangat risau =(~ dan berikan kebahagiaan kepada semua insan yang mengambil berat tentang aku....tak mampu aku membalas jasa mereka...aku tak minta apa-apa....ini yang aku pohon...YA ALLAH...PERKENANKAN...KALAU NYAWA AKU KAU MAHU PERTARUHKAN SEBAGAI GALANG GANTI KEBAHAGIAAN MEREKA...MAKA AKU RELAKAN...amin...amin...ya rabbal alamin...







4 comments:

target=”_blank”cik marikh said...

alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah...
.
.
selamat hari jadi
.
.
selamat hari raya
.
.
sinyummmm =)

target=”_blank”! Arjunakirana ! said...

Semyum2 selalu MBH :)

target=”_blank”Acik Riotaro said...

happy belated besday..
may Allah bless u..

target=”_blank”cik kaki ketawe said...

selamat hari lahir MBH yg ke 12!! erkk...silap pulakk...29 kan? haha..ok gurau je...
selamat hari lahir...moga dipanjangkan umur sihat selalu...
semoga dimakbulkan segala permintaan MBH tu oleh Allah...